Dostarczalność: Cz.4 Kodeks Moralny

22 kwietnia 2015
Redakcja
Share on FacebookShare on LinkedInShare on Google+

Witajcie w kolejnej odsłonie cyklu „Jak zwiększyć dostarczalność?”. W poprzednich artykułach skupiliśmy się na kwestiach związanych z:

Dziś omówimy szereg dobrych praktyk, związanych z ogólnie przyjętym kodeksem właściwego postępowania w świecie e-mail marketingu.

Kodeks moralny e-mail marketera

Zawsze pytaj o pozwolenie

Nigdy nie wysyłaj wiadomości do osób, które nie wyraziły zgody na otrzymywanie od Ciebie komunikacji. Dlaczego nie warto tego robić? Oto trzy najważniejsze powody:

  • Po pierwsze, jest to niezgodne z prawem i może sprowadzić na Ciebie szereg bardzo nieprzyjemnych konsekwencji.
  • Po drugie, prawdopodobieństwo oznaczenia niezamówionych komunikatów jako spam jest naprawdę wysokie – ma to oczywiście negatywny wpływ na reputację Twojej domeny i serwera wysyłkowego, co w konsekwencji może spowodować całkowitą blokadę Twoich wiadomości przez providerów.
  • Po trzecie, zastanów się co myślisz o nadawcach niechcianych przez Ciebie wiadomości? Jak kojarzą Ci się ich marki? Czy pałasz do nich pozytywnymi emocjami? Zastanów się, czy chciałbyś aby i Twoja marka była postrzegana w ten właśnie sposób.
Stwórz centrum preferencji

Jednym z głównych powodów wypisania się z newslettera są zbyt często wysyłane wiadomości. Badanie ExactTarger „The Social Break-up”, wykazało, że aż 56% osób, wskazało zbyt wiele wiadomości, jako główny powód wypisania się z newslettera. Ktoś powie: „Przecież, nie uszczęśliwię całego świata!”, ale czy na pewno?

Dlaczego wypisałeś się z newslettera?

Powody wypisania się z newslettera

ExactTarget, „The Social Break-up”, 2012

Sposobem na rozwiązanie tego problemu, jest stworzenie centrum preferencji, które umożliwi naszemu odbiorcy wybór odpowiedniej częstotliwości wysyłanych wiadomości. Wyobraźmy sobie sytuację, w której jeden z adresatów wypisał się z cotygodniowego newslettera. Po kliknięciu w link „wypisz się”, użytkownik przenoszony jest na stronę internetową, na której będzie miał możliwość wybrać co chce dalej zrobić ze swoją subskrypcją: przerwać ją całkowicie, zmniejszyć częstotliwość otrzymywanych wiadomości do np. jednej w miesiącu, wypisać się z newslettera lecz otrzymywać informacje o promocjach. Dzięki temu prostemu rozwiązaniu, zmniejszamy znacznie ryzyko utraty cennych klientów, którzy być może w przyszłości skorzystają z naszych promocji.

Wyślij wiadomość powitalną

Przypomnij sobie kiedy ostatni raz zapisałeś się do newslettera i nie otrzymałeś wiadomości powitalnej. Wiadomości powitalne to podstawa każdej dobrze prowadzonej kampanii mailowej. Wiadomości powitalne (tak jak i pozostałe wiadomości transakcyjne), to doskonała okazja, aby zaangażować klienta i rozpocząć relację z przytupem.

Wysyłaj wartościowe treści

Brzmi to bardzo banalnie, ale jest to trudniejsze niż mogłoby się wydawać. Nie ma sekretnej formuły na napisanie wiadomości, która działa. Po pierwsze, upewnij się, że podążasz za 3 punktami wymienionymi powyżej. Po drugie, treść Twoich wiadomości musi być interesująca, związana z tematem, a estetyka powinna odzwierciedlać jakość świadczonych przez Ciebie usług. Zanim klikniesz „wyślij” zadaj sobie następujące pytania:

  • Czy zapytałem odbiorcę jakie treści chciałby otrzymywać?
  • Czy moi adresaci chcą przeczytać tą wiadomość?
  • Czy zamieściłem zarówno wersję tekstową, jak i HTML?
  • Czy ta wiadomość pozytywnie odzwierciedla moją markę?
  • Czy wysyłam właściwą wiadomość, do właściwego odbiorcy, o właściwym czasie?

Podsumowanie

Nawet jeśli zadbamy o właściwą reputację naszych serwerów, zbudujemy wydajną infrastrukturę i zabezpieczymy wysyłkę, to wszystkie nasze wysiłki spełzną na niczym, jeśli nie będziemy stosować się do kodeksu moralnego e-mail marketingu. Pamiętajmy, aby nigdy nie wysyłać wiadomości do adresatów, którzy nie wyrazili na to zgody. Zawsze pozyskujmy nasze bazy w sposób legalny, stwórzmy centrum preferencji, dzięki któremu użytkownik będzie mógł zdecydować jakiego typu komunikaty i jak często chciałby otrzymywać. Nie zapominajmy również o tym, że wiadomość powinna być interesująca i wartościowa dla odbiorcy.

Comments

comments